Przepisy Formuły 1
1. Kto organizuje mistrzostwa świata Formuły 1? Za organizację mistrzostw świata Formuły 1 odpowiedzialna jest organizacja o nazwie Fédération Internationale de l'Automobile, FIA Sport. FIA zarządza wszystkimi sportowymi motoryzacyjnymi imprezami na świecie, między innymi wyścigami Formuły 1, rajdowymi mistrzostwami świata, F3000 oraz mistrzostwami GT Championships, jak również wieloma innymi imprezami z dziedziny sportów motorowych. 2. Od kiedy istnieje Formuła 1? W roku 1894 odbył się pierwszy wyścig w historii motoryzacji. Wynalezienie tylnego lusterka znacznie przyczyniło się do tego faktu, ponieważ do tej pory siedzący na fotelu dla pasażera mechanik ostrzegał kierowcę o tym, że ktoś chce go wyprzedzić. W roku 1904, kiedy po raz pierwszy je praktycznie zastosowano, utworzono także organizację o nazwie FIA. W latach 1907 do 1939, na torach wyścigowych przetestowano prawie wszystkie możliwe rozwiązania. Masa minimalna, masa maksymalna, poziom spalania paliwa i maksymalny suw tłoka w cylindrze, również podlegały w swoim czasie kolejnym ograniczeniom. 3.Po co utworzono organizację FIA (Federation Internationale de l'Automobile)? Do roku 1904, każdy kraj i klub automobilowy organizował swoje wyścigi, na których obowiązywały całkowicie różne przepisy. Dlatego do czasu utworzenia wspólnych dla wszystkich reguł, nie było możliwe rozegranie żadnych międzynarodowych zawodów. 4. "Formuła 1": czego dotyczy ta najsłynniejsza formuła? Oprócz dużej ilości dozwolonych specyfikacji, dotyczących przede wszystkim bezpieczeństwa i aerodynamiki, dzisiejsza formuła ogranicza dowolną pojemność silnika do 3 litrów, zabrania stosowania turbodoładowania silnika oraz dopuszcza maksymalną dozwoloną masę bolidu wynoszącą 600 kg, włączając w to masę kierowcy oraz jego ekwipunku. 5. Co to jest Grand Prix? Pierwsze wyścigi noszące tytuł "Dużej imprezy", które były ekwiwalentem dzisiejszych wyścigów Grand Prix, nosiły nazwę "Grandes Epreuves" (Wielkie Imprezy). Jednak FIA przeciwstawiła się spopularyzowaniu nazwy "Grand Prix", która została zarezerwowana tylko dla wyścigów mistrzostw świata Formuły 1. 6. W jaki sposób zdobywa się tytuł mistrza świata? Istnieją dwa tytuły mistrza świata: w kategorii "kierowców" i "konstruktorów". Tytuł mistrza świata w kategorii kierowców istnieje od roku 1950, zaś tytuł w kategorii konstruktorów wprowadzono w roku 1958. 7. Jaka jest skala punktów? Ilość punktów przyznawana pierwszym sześciu kierowcom na mecie, zmieniała się trzy razy, z czego ostatnio w roku 2003; obecnie za pierwsze miejsce kierowca dostaje 10 punktów (poprzednio było dziewięć, a w latach 1950 do 1960 tylko osiem),a kolejnych siedmiu (poprzednio było pięciu) dostaje odpowiednio po: 8 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1 punktów. Przez pewien okres w historii, kierowca który najszybciej przejechał okrążenie toru, dostawał jeden punkt. 8. Ile wyścigów Grand Prix odbywa się każdego roku? Po ustanowieniu mistrzostw świata, Formuła 1 nie była tak popularna jak jest teraz, a mistrzostwa w roku 1950 składały się na przykład tylko z 7 wyścigów Grand Prix. Liczba ta stopniowo rosła aż w roku 1977 odbyło się już 17 tego typu imprez. Następnie zmniejszono ją do 16, aby od roku 1996 ponownie wprowadzić przepis umożliwiający rozegranie 17 wyścigów Grand Prix rocznie. W kalendarzu na sezon 2004 umieszczono rekordową liczbę 18 wyścigów. 9. Czy rozkład wszystkich wyścigów Grand Prix jest zawsze taki sam? Tak, a wygląda on następująco (do 2005 roku): piątek*: trening od 11.00 do 12.00 oraz od 13.00 do 14.00, sobota: trening od 10.00 do 10.45 oraz od 11.15 do 12.00, trening kwalifikacyjny składający się z dwóch sesji 45- minutowych trwa od 14.00, niedziela: Start wyścigu: zwykle godzina 14.00 (czasu lokalnego), czasami bywają zmiany czasu startu. (*) czwartek - Grand Prix Monako. 10. Czy wyścigi Grand Prix mogą odbywać się na każdym torze? Początkowo, Grand Prix mogły odbywać się wszędzie, ale wzrost osiągów bolidów Formuły 1 zmusił organizację FIA do nałożenia na tory określonych uwarunkowań, które muszą być spełnione, dotyczących układu toru, szerokości i długości trasy, a także rodzaju nawierzchni, czy zapewnienia bezpieczeństwa. 11. W jaki sposób określa się czy na torze można rozegrać wyścig Grand Prix? Każdy tor musi być homologowany przez komisję ds. torów i bezpieczeństwa FIA, której członkowie dokonują ciągłych inspekcji toru, począwszy od rozpoczęcia jego budowy aż do jego inauguracji. Kryteria homologacyjne są mniej rygorystyczne dla wszystkich torów goszczących wolniejsze bolidy. Niektóre tory po upływie jakiegoś czasu muszą być odnowione, przebudowane lub muszą mieć uzupełnione niektóre elementy wyposażenia, po czym homologację takiego toru można odnowić. W przeszłości, poza Grand Prix Monako, które jest jedyną tego rodzaju imprezą rozgrywaną na ulicach miasta, tory wyścigowe były raczej szybkie i posiadały długie odcinki prostych. 12. Jakie kryteria musi spełniać konstruktor, aby mógł brać udział w zawodach Formuły 1? Jeśli konstruktor pragnie zaangażować się w zawody Formuły 1, musi zgłosić swój udział do organizacji FIA, gdzie musi przedłożyć dokumentację poświadczającą, że jest zarówno projektantem jak i wytwórcą płyty podłogowej swojego pojazdu, a także musi udowodnić, że posiada należyte środki finansowe i techniczne, które pozwolą mu na udział we wszystkich imprezach zaliczanych do mistrzostw świata. 13. Kogo określa się konstruktorem pojazdów Formuły 1? Mianem konstruktora bolidów Formuły 1 określamy wytwórcę płyty podłogowej tego pojazdu. W większości przypadków jest to ktoś inny, niż wytwórca silników, a nazwa producenta płyty podłogowej bolidu umieszczona jest zawsze przed nazwą producenta jego silnika. Tytuł mistrza świata w kategorii konstruktorów, trafia zawsze w ręce producenta płyty podłogowej bolidu Formuły 1. 14. Czy konstruktorzy muszą brać udział w rywalizacji o tytuł mistrza świata, podczas trwania sezonu? Tak. Jeśli na którymś z wyścigów, konstruktor nie będzie obecny, może być ukarany karą wynoszącą kilkaset tysięcy dolarów za każdy samochód i za każdą imprezę, na której nie był obecny, chyba że nieobecność zostanie usprawiedliwiona wyjątkowymi okolicznościami (ale FIA jest bardzo rygorystyczna gdy dochodzi do próby określania takich warunków). Konstruktor może nie brać udziału w mistrzostwach świata przez cały sezon. 15. Na jakich kryteriach opierają się techniczne uwarunkowania funkcjonowania zawodów Formuły 1? Dotyczą one dwóch zasadniczych kwestii: 16. Czy każdy kierowca może brać udział w wyścigach Grand Prix? Aby kierowca mógł wziąć udział w wyścigach Grand Prix, musi legitymować się dokumentem o nazwie "Super Licence", który jest przyznawany za osiągnięcia zdobyte przez zawodnika w przeszłości, w młodzieżowej edycji wyścigów formuły, a także musi mieć podpisany ważny kontrakt z teamem Formuły 1, biorącym udział w mistrzostwach świata. 17. Czy teamy mogą zmieniać kierowców podczas trwania sezonu? Tak, każdy team posiadający dwa bolidy może zmienić kierowcę pierwszego z nich jeden raz w sezonie. Kierowcę drugiego samochodu można zmienić bez żadnych sankcji, aż trzy razy podczas sezonu. 18. Czy ilość okrążeń przejeżdżana podczas treningu jest dowolna? Podczas treningu kwalifikacyjnego, kierowcy pokonują w każdej z 45-minutowych sesji po jednym okrążeniu pomiarowym. Ilość okrążeń podczas treningu wolnego jest nieograniczona. 19. Co to jest warm up? Zmiany wprowadzone w sezonie 2003 zlikwidowały warm up z wyścigowego weekendu. Warm up to wolna jazda treningowa mająca miejsce rankiem w dniu wyścigu i trwająca pół godziny. Mogą wziąć w niej udział tylko kierowcy zakwalifikowani do udziału w wyścigu. Rozgrzewka może zacząć się najpóźniej cztery i pół godziny przed rozpoczęciem właściwego wyścigu. 20. Dlaczego przepisy nakazują, aby bolidy posiadały płaski spód? Stało się oczywiste, że aby uzyskać znaczną siłę dociskającą, należy dwóm elementom zamontowanym po bokach pojazdu nadać kształt odwróconych skrzydeł samolotu. 21. W jaki sposób kierowca kwalifikowany jest do udziału w wyścigu? Jazda kwalifikacyjna odbywa się w sobotę od godziny 14:00. Podczas dwóch 45- minutowych sesji każdy z kierowców przejeżdża po jednym okrążeniu pomiarowym. Kierowca, który uzyska najlepszy czas przejazdu, zacznie wyścig z pierwszej linii, z pozycji o nazwie "pole position", zaś pozostali zajmą miejsca za nim na stanowiskach ustawionych względem siebie jak pola szachownicy, w kolejności ustalonej przez rezultaty osiągnięte podczas jazdy kwalifikacyjnej. W przypadku remisu, lepszą pozycję na starcie otrzymuje kierowca, który jako pierwszy osiągnął swój wynik. Kierowcy, których najlepszy czas kwalifikacyjny wynosi lub przekracza 107% wartości czasu kierowcy z pole position, nie mogą brać udziału w wyścigu, chyba że specjalną zgodę na to wyda obsługa wyścigu. 22. Jak wygląda ustawienie bolidów na starcie? Bolidy stoją na starcie w następującym porządku: dwa pojazdy w każdym rzędzie, rzędy oddalone od siebie o osiem metrów i przesunięte względem następnego, jak pola szachownicy. 23. Jak długo trwa wyścig Grand Prix? Długość wyścigu Grand Prix to najmniejsza ilość okrążeń toru, której łączna długość przekroczy 305 km, a ponadto, żaden wyścig nie może trwać dłużej niż dwie godziny. Na niektórych wolniejszych torach (np. Monaco), w przypadku deszczu, dyrektor toru jest zmuszony przerwać wyścig po upływie dwóch godzin. 24. Czy wyścig Grand Prix odbywa się zawsze niezależnie od warunków pogodowych? Tak, Grand Prix Formuły 1 odbywa się w każdych warunkach pogodowych, a konstruktorzy opon przygotowali na czas deszczu opony bieżnikowane, aby uniknąć wpadania bolidów w poślizg. Jednak zawsze dyrektor wyścigu ma prawo przerwać go, jeśli uzna że staje się on niebezpieczny. 25. Jaką moc posiadają silniki bolidów Formuły 1? Chociaż konstruktorzy nie podają szczegółowych informacji na temat mocy silników, to wiadomo jest, że podczas sezonu 1998, maksymalna moc generowana przez silniki w Formule 1, bez problemu przekraczała poziom siedmiuset koni mechanicznych, a w tegorocznym sezonie może przekroczyć dziewięćset koni. 26. Jaką prędkość osiagają bolidy Formuły 1? Grand Prix na którym osiągnięto największą średnią prędkość przejazdu w historii odbyło się we Włoszech w 1971 roku, gdzie zwyciężył Peter Gethin na samochodzie BRM ze średnią prędkością 242,615 km/h, a zawody odbywał się na torze Monza, gdzie nie były jeszcze zamontowane szykany (co ciekawe, późniejsze symulacje komputerowe sugerowały, że obecne bolidy F1, osiągnęłyby w tamtych warunkach średnią prędkość toru, grubo przekraczającą 300 km/h). 27. Czy dzisiejsze bolidy są szybsze od samochodów ery "turbo"? Gdyby do dzisiaj produkowano 1,5-litrowe silniki turbo, jak to miało miejsce do roku 1988, byłyby one o wiele szybsze od współczesnych bolidów z silnikami o pojemności 3 litrów. 28. Czy samochody Formuły 1 mogłyby jeździć bez zawieszenia w stylu kartów? Przepisy dopuszczają do startów tylko bolidy z autentycznym zawieszeniem - montaż przegubów gumowych nie jest elementem wystarczającym. Jednak, współczesne bolidy charakteryzują się bardzo małym ugięciem zawieszenia, które ma ograniczać zmiany w wyważeniu auta, które mogłyby spowodować zmniejszenie skuteczności działania elementów aerodynamiki pojazdu.
Rozrusznik już od kilku lat nie jest wyposażeniem obowiązkowym, więc teamy rezygnują z niego, gdyż jest to dodatkowe źródło energii, które może spowodować niepotrzebne zagrożenia, jak pożar, czy eksplozję. Zamiast niego bolidy posiadają wyjmowany rozrusznik, montowany w przedniej części kokpitu kierowcy, ale jeśli silnik bolidu zgaśnie na trasie wyścigu, kierowca musi zrezygnować z dalszej jazdy, nawet jeśli po zepchnięciu bolidu na bezpieczną pozycję uda się zapalić silnik ponownie. Z tego powodu większość samochodów posiada zainstalowany wyrafinowany system elektroniczny, zabezpieczający silnik przed zgaśnięciem. 30. Czy samochody Formuły 1 są wyposażone w automatyczne skrzynie biegów? Przepisy regulujące kwestie techniczne, zabraniają stosowania automatycznych przekładni. Jednak wszystkie bolidy wyposażone są w pół-automatyczne skrzynie biegów - aby zmienić bieg, kierowca nie musi naciskać sprzęgła i przesuwać drążka. Naciska on po prostu przycisk zamontowany z boku kierownicy. Naciśnięcie przycisku znajdującego się z jednej strony kierownicy powoduje wrzucenie wyższego biegu, a naciśnięcie przycisku z drugiej strony kierownicy powoduje redukcję biegu na niższy. Aby zmienić bieg, kierowca nie musi zatem zdejmować rąk z kierownicy. Hydrauliczny system wspomagany elektronicznie umożliwia dokonanie zmiany biegu w czasie jednej lub dwóch setnych sekundy, co jest rozwiązaniem bezapelacyjnie szybszym od przekładni konwencjonalnych. 31. Ile przełożeń skrzyni biegów posiadają bolidy F1? Szybkie zmiany przełożeń skrzyni pół-automatycznej oznaczają, że w samochodach Formuły 1 możliwe jest instalowanie skrzyń biegów z większą liczbą przełożeń (sześć lub siedem). Na torach z dużą ilością zakrętów, kierowcy korzystają najwyżej z czterech, pięciu przełożeń. Bieg wsteczny jest obowiązkowy, ale nie można z niego korzystać na pit lane toru. 32. Czy samochody F1 są wyposażone w lepsze hamulce niż samochody produkowane seryjnie? Hamulce tarczowe stosowane w samochodach produkowanych seryjnie wywodzą się ze sportów samochodowych, gdzie po raz pierwszy zastosowano tarcze hamulcowe. Wszystkie bolidy Formuły 1 wyposażone są w hamulce z tłokami wykonanymi ze stopów lekkich, a ich tarcze i klocki są zrobione najczęściej z materiałów syntetycznych, tj. węgiel/węgiel. 33. Czy w Formule 1 stosuje się specjalne paliwa? Nie. Samochód F1 tankuje benzynę bezołowiową ("zieloną"), podobną do paliwa dostępnego na stacjach benzynowych. Musi ona spełniać najsurowsze normy EEC, dotyczące zanieczyszczenia środowiska. Swego czasu, paliwo stosowane w Formule 1 zawierało mieszanki węglowodorów i było to paliwo specjalne, które niewiele przypominało zwykłą benzynę. 34. Jak wybiera się rodzaj ogumienia? Ogumienie może być twarde lub miękkie w zależności od stylu jazdy zawodnika, stylistyki bolida, temperatury otoczenia i nawierzchni toru. Ogólna zasada mówi, że im wolniejszy tor i niższa temperatura, tym bardziej miękka guma, zapewniająca lepsze trzymanie się nawierzchni. Z drugiej strony, duże prędkości, bardzo ścierająca się nawierzchnia toru oraz duża moc maszyn, powodują szybsze zużycie tych opon. Teamy i kierowcy muszą zatem wybierać rozwiązania pośrednie uwzględniając wiele różnych parametrów, np. czy lepiej założyć twardsze gumy, które słabiej trzymają się toru ale rzadziej się z nimi zjeżdża do boksów serwisowych, czy lepiej dać miękkie ogumienie, które trzeba będzie zmieniać kilka razy podczas wyścigu. 35. Czy podczas trwania wyścigu bolidy F1 są poddawane kontrolom? Na dzień przed treningiem, ekipa kontrolująca zawody objeżdża wszystkie parki maszynowe i sprawdza, czy samochody spełniają wszystkie normy. Ponadto krótkie wyrywkowe kontrole mogą być przeprowadzone w dowolnym momencie, a wszystkie samochody, które przekroczą linię mety, są poddawane ponownej kontroli. 36. W jaki sposób kontrolowane jest paliwo? Na początku sezonu każdy team biorący udział w wyścigach musi przedstawić do kontroli 10-litrową beczkę paliwa, którego chce używać. Próbka poddawana jest badaniom w specjalistycznym laboratorium, które mają określić nie tylko czy paliwo spełnia normy techniczne, ale również czy jest to zwykła benzyna a nie specjalnie sfabrykowana dla celów wyścigu. Jeśli próbka zostanie zatwierdzona, paliwo otrzymuje swoją "metrykę" (rodzaj kodu genetycznego paliwa). 37. Jak się sprawdza, czy team nie korzysta z zabronionych układów elektroniki pokładowej? Na torze, w trakcie każdej z imprez Grand Prix, FIA posiada laboratorium elektroniczne oraz specjalną wyrafinowaną aparaturę kontrolno-pomiarową, obsługiwaną przez zespół fachowców, którzy w dowolnym momencie (nawet na linii startu!) mogą sprawdzić, czy samochód nie posiada zainstalowanych zabronionych układów elektronicznych. Elektronika samochodu Formuły 1 składa się z 500000 linii kodu źródłowego (software). 38. Jaką funkcję pełni przedstawiciel techniczny? Przedstawiciel techniczny FIA kieruje grupą kontrolerów odpowiedzialnych za sprawdzenie czy wszystkie bolidy zgodne są z regulacjami technicznymi wyścigów Grand Prix. Jeśli wykryje on jakieś uchybienie, składa raport na ręce stewardów, ale nie ma on mocy ukarania lub dyskwalifikacji kierowcy lub teamu. 39. Kim są stewardzi i jaka jest ich rola? Stewardzi w liczbie trzech osób pełnią rolę arbitrów wyścigu. W razie konfliktu wysłuchują racji obu stron oraz decydują o nałożeniu kar i sankcji. 40. Jakiego rodzaju sankcje mogą być nakładane? Sankcje określone w Międzynarodowym Kodeksie Sportowym (z ang. International Sporting Code) rozpoczynają się od reprymendy a na dyskwalifikacji kończą (dożywotniej), zaś pomiędzy tymi skrajnymi przypadkami usytuowane są grzywny, wykluczenia, zawieszenia na jeden lub więcej wyścigów, a nawet cofnięcie zdobytych punktów w rywalizacji o tytuł mistrza świata. 41. Co to jest "karny czas"? Podczas wyścigu stewardzi mogą nałożyć na kierowcę karny czas (nazywany czasem "stop-go"). W takiej sytuacji, kierowca musi zjechać do swojego boksu i pozostać tam przez okres 10 sekund. W praktyce, kara ta pociąga za sobą znacznie większą stratę czasu, ponieważ kierowca musi dojechać do boksu a potem wyjechać z niego na tor, a wszystko to przy zredukowanej prędkości. Zależnie od konfiguracji toru, może to oznaczać łączną stratę od 25 do 40 sekund. Jeśli karny czas zostanie nałożony na zawodnika podczas ostatnich pięciu okrążeń toru, to zamiast zjeżdżać do boksu, zawodnikowi zostanie doliczonych 25 sekund do uzyskanego przez niego czasu przejazdu. 42. Czy orzeczenia stewardów są ostateczne? Nie. Każdy zawodnik, który uważa, że został niesłusznie ukarany przez stewardów, może złożyć protest przed Międzynarodowym Sądem Apelacyjnym (z ang. International Court of Appeal). Musi on wyrazić wolę wniesienia apelacji w przeciągu godziny od otrzymania decyzji stewardów o nałożeniu na niego kary. Podobnie FIA ma prawo zaskarżyć decyzję stewardów do Międzynarodowego Sądu Apelacyjnego, jeśli uzna że ich decyzja jest niesłuszna lub nałożona kara jest nieadekwatna do przewinienia. Zdarzały się już w historii sytuacje, kiedy stewardzi lub ich zwierzchnicy byli karani za niesłuszne ukaranie zawodników, poprzez cofnięcie im licencji oraz sytuacje, kiedy Sąd Apelacyjny stawał po stronie ukaranych zawodników. 43. Jak zorganizowany jest Międzynarodowy Sąd Apelacyjny? Jest to ostateczna i najwyższa instancja i w pewnym stopniu również jest to Najwyższy Sąd Apelacyjny organizacji FIA (Fédération Internationale de l'Automobile). Międzynarodowy Sąd Apelacyjny jest organizacją niezależną od rywalizacji sportowej, a jej piętnastu członków, posiadających trzyletnie mandaty, wybieranych jest spośród wybitnych sędziów i prawników (niektórzy zasiadają również w Najwyższych Sądach Apelacyjnych we własnych krajach). Aby Międzynarodowy Sąd Apelacyjny mógł zebrać się na posiedzenie, w składzie sędziowskim musi być obecnych przynajmniej trzech sędziów, a żaden z nich nie może być tej samej narodowości co strony sporu. 44. Jakie przywileje posiadają Kierownik i Dyrektor Wyścigu? Kierownik Wyścigu, który nominowany jest na to stanowisko przez Krajowe Władze Sportowe (z ang. National Sporting Authority) spośród posiadaczy Super Licencji FIA, odpowiada za koordynację pracy wszystkich urzędników i pracowników wyścigów Grand Prix.
-Pół godziny przed startem, bolidy wyjeżdżają z boksów. Kierowca może przejechać kilka okrążeń, ale musi przejechać przez boksy z bardzo małą prędkością. Następnie bolidy ustawiają się na stanowiskach na linii startowej i wyłączają silniki. 46. W jaki sposób wykrywane są falstarty? Każde stanowisko na starcie wyposażone jest w swój własny elektroniczny czujnik. Jeśli któryś z bolidów ruszy z miejsca przed sygnałem do startu, czujnik wysyła sygnał do jednostki centralnej zlokalizowanej w wieży kontrolnej. W takiej sytuacji, stewardzi zwykle nakładają na kierowcę karę w postaci dodatkowych sekund doliczanych do jego czasu. Istnieją trzy ewentualności: 48. Co się dzieje, kiedy więcej niż jeden kierowca nie jest w stanie wystartować do okrążenia formującego? Jeśli kilku kierowców nie może ruszyć do okrążenia formującego (zwykle w wyniku problemów technicznych lub zgaśnięcia silników), wszyscy oni muszą potem wystartować z końca pola startowego, oczywiście przy założeniu, że ich mechanicy są w stanie szybko uporać się z zaistniałymi problemami. Samochody te muszą ustawić się na końcu pola startowego w kolejności w jakiej startowały do okrążenia formującego. 49. Czy podczas deszczu procedura startowa jest inna? Podczas deszczu przepisy uwzgledniają kilka sposobów rozpoczęcia wyścigu w zależności od panujących warunków: 50. Czy wyścig jest przerywany, gdy zacznie padać deszcz? Nie, zwykle wyścig nie jest przerywany, gdy zaczyna padać deszcz. To kierowcy i teamy decydują, czy i kiedy chcą się zatrzymać w boksach i zmienić opony. Jeśli jednak warunki pogodowe są na tyle złe, że jazda z dużą prędkością może być obarczona dużym niebezpieczeństwem, dyrektor wyścigu może podjąć decyzję o wprowadzeniu samochodu bezpieczeństwa (w jakich przypadkach stosuje się procedurę z samochodem bezpieczeństwa - patrz pytania od 55 do 58). Jeśli warunki pogodowe są tak ekstremalnie złe, że nawet jazda za samochodem bezpieczeństwa jest niebezpieczna, wyścig może zostać przerwany. 51. Czy wyścig można przerwać? Tak, dyrektor wyścigu z ramienia FIA może przerwać wyścig w każdej chwili, gdy jego kontynuacja zagraża bezpieczeństwu oraz szczególnie wtedy, gdy tor zostanie zablokowany. Wyścig przerywany jest poprzez rozwieszenie czerwonych flag wokół całego toru. 52. Jakie procedury obowiązują, kiedy wyścig jest przerywany? Jeśli wyścig musi zostać przerwany, w grę wchodzą trzy możliwe przypadki, w zależności od ilości okrążeń przejechanych przez lidera wyścigu: 53. Kiedy korzysta się z samochodu bezpieczeństwa? Samochód bezpieczeństwa można zastosować tylko wtedy, kiedy tor nie jest zablokowany. Zadaniem samochodu bezpieczeństwa jest neutralizacja wyścigu w przypadku kolizji na torze, lub w przypadku zajścia zdarzenia, które bezpośrednio naraża zawodników lub obsługę toru na niebezpieczeństwo. Samochód bezpieczeństwa można również zastosować, gdy pojawi się nagła ulewa. Samochód bezpieczeństwa spowalnia wszystkie bolidy po to, aby nie stanowiły zagrożenia dla ekip pracujących na torze, lub w bezpośrednim sąsiedztwie, oraz aby nie powodowały kolizji z wolniej poruszającymi się pojazdami, np. ambulansami. 54. Jakie procedury obowiązują w chwili, gdy na torze pojawia się samochód bezpieczeństwa? Kierownik wyścigu (na polecenie dyrektora wyścigu z ramienia FIA) daje sygnał do wprowadzenia na tor samochodu bezpieczeństwa. Jak tylko samochód ten wyjedzie z boksu, na wszystkich stanowiskach obsługi toru wywieszane są żółte flagi wraz z tablicą z symbolem "SC". Od tej chwili wyprzedzanie jest zabronione, samochody muszą zredukować prędkość i ustawić się za samochodem bezpieczeństwa w takiej kolejności w jakiej znajdowały się na torze w chwili tuż przed zasygnalizowaniem niebezpieczeństwa. Jak tylko warunki na torze poprawią się (lub pogoda), samochód bezpieczeństwa gasi swoje migające pomarańczowe światła i wraca do boksu, co oznacza, że wyścig rozpocznie się jak tylko bolidy przekroczą linię startu/mety. 55. Czy okrążenia przejechane za samochodem bezpieczeństwa liczą się do ogólnej ilości okrążeń wyścigu? Tak, okrążenia przejechane za samochodem bezpieczeństwa traktowane są jak okrążenia wyścigu i zaliczane są do ogólnej ilości okrążeń składającej się na długość wyścigu. 56. Czy bolid może zjechać do boksu, gdy samochód bezpieczeństwa znajduje się na torze? Tak, ale ponownie może wjechać na tor dopiero po zapaleniu się zielonego światła. Zielone światło świeci się cały czas poza przypadkiem, kiedy samochód bezpieczeństwa wraz z jadącymi za nim bolidami zbliża się lub właśnie mija wyjazd z boksów. Samochód opuszczający boksy musi dojechać na zredukowanej prędkości do końca szeregu bolidów podążających za samochodem bezpieczeństwa. Dlatego, samochód zjeżdżający do boksu w takiej sytuacji, traci swoją pozycję i powraca na tor z końca pola, (chociaż nie zawsze z ostatniej pozycji, ponieważ przed nim mogą znajdować się samochody posiadające stratę jednego lub więcej okrążeń do samochodu wyjeżdżającego z boksu). 57. Czy podczas wyścigu dozwolone jest tankowanie paliwa? Tak, ale dotankowywanie zbiorników musi odbywać się z wykorzystaniem urządzeń wyspecyfikowanych przez FIA. System ten podobny jest do systemu tankowania paliwa stosowanego w lotnictwie i spełnia ponadto wszystkie inne przepisy dotyczące bezpieczeństwa, nałożone przez FIA. Dotankowywanie zbiorników paliwa nie jest obowiązkowe. 58. Czy obowiązują jakieś ograniczenia prędkości? Chociaż to może dziwne, ale ograniczenia prędkości obowiązują. Są to jednak tylko miejsca wyjazdu z boksów, gdzie maksymalna dozwolona prędkość wynosi 60 lub 100 km/h, w zależności od toru i ukształtowania samego wyjazdu z boksu. 59. W jakich sytuacjach dokonuje się pomiaru ciężaru samochodu? Obsługa techniczna może w każdej chwili dokonać kontroli ciężaru samochodu, aby upewnić się czy nie waży on poniżej 600 kg, licząc z kierowcą. Elektroniczne wagi rozlokowane są na wjazdach do boksów, aby w każdej chwili można było dokonać kontroli ciężaru. Podczas jazdy kwalifikacyjnej, program elektroniczny dokonuje losowego wyboru samochodów, które poddane zostaną kontroli ciężaru. Kiedy komputer wybierze samochód do kontroli, zapala się czerwone światło a kierowca wjeżdżający do swego boksu musi wjechać na obszar kontroli ciężaru. Jeśli ciężar będzie niewłaściwy, zawodnik może być wykluczony z wyścigu, ale ma on zawsze prawo poprosić o dokonanie drugiego pomiaru. Aby uniknąć oszustw, każdy samochód, który uległ awarii na torze, poddawany jest komputerowej analizie oceniającej, czy pojazd powinien być ponownie zważony w takich samych warunkach. Na koniec wyścigu, wszystkie samochody kierowane są do "parc fermé", gdzie są ponownie ważone; kierowcy zanim staną na podium lub rozejdą się do swoich parków maszynowych, także są ważeni. Jeśli ciężar samochodu na mecie wyścigu jest nieprawidłowy, może on zostać wykluczony z końcowej klasyfikacji. Takie przypadki zdarzały się już w przeszłości. Poza czerwoną flagą oznaczającą "przerwanie wyścigu", oraz flagą kraciastą oznaczającą "koniec wyścigu", istnieją jeszcze inne flagi sygnalizacyjne, z których każda ma inne znaczenie. Niebieska flaga podczas wyścigu oznacza, że kierowca będzie właśnie zdublowany i nakłada na niego obowiązek ustąpienia miejsca wyprzedzającym go bolidom. Za niepodporządkowanie się grozi karny czas. Żółta flaga oznacza niebezpieczeństwo, a wyprzedzanie w obecności żółtej flagi jest zawsze zabronione. Żółta flaga może mieć dwa znaczenia: 61. Czy kraciasta flaga zawsze oznacza koniec wyścigu? Tak, nawet jeśli flaga taka pojawi się zbyt wcześnie, wyścig kończy się. Jednak gdy flaga zostanie pokazana zbyt późno, klasyfikacja odbywa się na podstawie przejechanych planowych okrążeń toru. Sklasyfikowane będą jedynie bolidy, które pokonały 90% dystansu. Kierowca nie musi koniecznie być na torze, aby był sklasyfikowany, ale jeśli przejechanie ostatniego okrążenia zajęło mu ponad dwa razy więcej czasu niż najszybszy czas ostatniego okrążenia w wykonaniu zwycięzcy, to to okrążenie nie będzie brane pod uwagę. 62. Czy dozwolone są prywatne jazdy próbne? Prywatne jazdy próbne są zakazane: |
Pokrewne Linki:
Liga Symulatorów Formuły 1 Fan Club Grand Prix 4
Admin: rpyda.webpark.pl |
Kontakt: rpyda@wp.pl |
Dzwoń i SMS-uj na: 0 - 698 - 327490 |